Teratak Muda Friend

Saturday, March 5, 2011

Diskusi : Haramkah SENI Dalam ISLAM??

Pada 4 march kemarin bersamaan hari jumaat, sembang kopi di sps telah dijalankan...ramai yang hadir...tapi agak mengecewakan apabila topik tersebut tidak terhurai dengan sebaiknya...pertanyaan daripada penonton juga agak kurang, tak tau laa sebab apa..padahal sebelum acara 2 berlangsung, banyak pula yang berkobar2 mau menanyakan soalan...tapi sudah tiba masanya, tiada pula yang mau menanyakan lebih lanjut...benda nie sebenarnya bukanlah untuk mencari siapa salah, siapa betul...pada aku laa kan, biar laa kita berdiskusi dengan cara berbincang sambil mengutarakan pendapat...lagi baik kan?? daripada kita mencari siapa betul, siapa salah?? sampai bila kita mau ke depan?? sampai bila kita mau di pijak?? sampai bila kita mau menurut?? sampai bila ini berlaku??? sampaiiii bilaaaa??? aku rasa kerjasama 2 memang amat perlu laa sekarang di dunia nie...lagipun dunia nie tua sudah, tak mampu lagi mau menanggung 'beban dunia'....aku menulis nie bukan apa, aku pun bukan sempurna sangat! aku lagi banyak khilaf daripada kamu semua agaknya...tapi,kita sebagai sesama manusia, mari laa kita mengingatkan antara satu sama lain...tidak salah kan?? ermm...sambung topik Haramkah SENI dalam ISLAM nie...yang aku dapat pada hari 2..ustaz 2 cakap..'SENI itu tidak haram dalam ISLAM sekiranya mengikut adab-adab islam, tetapi ia akan menjadi haram apabila hiburan tersebut berlebih-lebihan'....HUH!! aku pun bukan laa pakar agama, aku masih cetek ilmu agamanya...dengan langkah selamat, aku jugak tidak mengutarakan persoalan, padahal pelbagai persoalan yang timbul dalam otakku ketika itu yang memerlukan jawapan! tapi, tidak mengapalah... biar laa dulu persoalan itu bermain-main di minda..mana tahu, suatu hari nanti persoalan itu terjawab kan?? siapa tahu....hehehe...pape pon, sebenarnya banyak lagi yang tidak dapat aku tuliskan di sini, kalau korang mau tengok tue diskusi..ada juga kena rakam tu..pandai2 laa kamu cari ar....ok laa waa chaw dulu...peaceeeeeeeeeeeeee no war!! [Ikutlah Kata Hatimu] ~ AchieyQ Yma @ Arioniki ~
There was an error in this gadget