Teratak Muda Friend

Wednesday, July 6, 2011

Hari Menyiapkan Semua Tugasan Yang Hendak Dihantar...huhu

Salam n hye u all....adoiiii, hari2ku ini bakal sibuk utk menyiapkan semua tugasan yang nak dihantar pada jumaat nie! Adoiiii byk lg yg belum siap dowh! huhu...mcm mna laa nie?? Tapi takpe laa, i cuba, try n test siapkan dulu k..hehe...

"Ikutlah Kata Hatimu"

Monday, July 4, 2011

RESEPI : BIHUN GORENG TOMYAM

Bahan-Bahan:

7 ulas Bawang Merah
5 ulas Bawang Putih
5 biji Cili Padi
1 btg Serai
3 helai Daun Limau
(mesin kesemua sampai hancur)
Sedikit gula
Sedikit garam Ayam @ Daging
Udang @ Sotong
1 pek Perasa Tom Yam
1 bungkus Bihun
Sayur Kobis atau Sawi


Cara:

Tumiskan minyak sampai panas, masukkan bahan yang telah dikisar dan pes Tom Yam.Tumiskan sampai garing serta naik bau. Masukkan ayam @ daging. Masukkan sayur dan bihun, gaul sampai rata.Akhir sekali masukkan sedikit garam dan gula secukup rasa
Selamat Mencuba....


p/s : Nie bukan resepi saya, tapi saya kongsi melalui blog masakan ;)

RESEPI : ACAR TELUR

Bahan-Bahan:

15 biji telur ayam
10 biji cili kering
2 tin kecil tomato puri
5 biji buah pelaga
4 kuntum bunga lawang
4 kuntum bunga cengkih
2.5 sm kulit kayu manis
2 sudu kicap
Sedikit kacang peas

Bahan untuk digiling:
½ sudu teh jintan manis
1 sudu teh jintan putih
2 ulas bawang putih
4 ulas bawang merah - dimayang
Sedikit halia
Sedikit cuka, gula dan garam


Cara:

Telur direbus sampai masak, setelah itu buang kulitnya dan goreng sebiji-sebiji hingga kuning angkat dan ketepikan. Panaskan minyak kemudian tumiskan bawang yang telah dimayang, setelah itu masukkan pula bahan yang telah digiling tadi bersama air, cuka, gula, garam dan tomato puri serta serbuk perasa. Bila telah mendidih masukkan telur, cili merah, kacang peas dan bawang besar. Setelah itu bolehlah diangkat.


p/s : Nie buka resepi saya, tapi saya kongsi dari blog masakan ;)

RESEPI : ASAM PEDAS AYAM

Bahan-Bahan:

½ ekor ayam, dibersihkan dan dipotong-potong
2 keping asam gelugur
1 cawan minyak masak
1 ikat daun kesum
Gula dan garam secukupnya
2 cawan air
10 tangkai cili kering, digiling
6 biji bawang merah, digiling
1 sm halia, digiling
Sedikit belacan, digiling
4 tangkai cili merah, digiling
2 ulas bawang putih, digiling
1 sm kunyit basah, digiling


Cara:

Panaskan minyak di dalam periuk. Tumis bahan-bahan giling hingga garing. Masukkan ayam dan air. Masak hingga mendidih. Masukkan asam gelugur, gula, garam dan daun kesum. Kacau hingga rata dan biar hingga betul-betul masak baru diangkat.


p/s : Nie bukan resepi saya..tapi saya kongsi melalui blog masakan...TQ ;)

Hanya Dengan Sekali Lafaz, Rahayu Sah Milik Tomok!

KUALA LUMPUR, 2 JULAI 2011: Akhirnya hubungan percintaan yang terjalin selama lapan tahun di antara Tomok atau Shah Indrawan Ismail, 27, dengan Rahayu atau Siti Rahayu Abas, 32, bertukar menjadi ikatan yang sah, setelah mereka selamat diijabkabulkan di Dewan Serbaguna Taman Sri Keramat, Kuala Lumpur, malam tadi, kira-kira jam 9.30 malam.

Malah dengan hanya sekali lafaz Rahayu yang juga pramugari syarikat penerbangan Malaysia Airlines (MAS) itu sah bergelar isteri kepada bekas vokalis kumpulan New Boyz.

Pasangan ini dinikahkan oleh Pegawai Pentadbir Agama dan Pendaftar Kanan Pejabat Agama Islam Daerah Gombak, Daim Jaluli serta berwalikan bapa Rahayu, Abas Mohd Saidon.

Pada majlis itu, Rahayu menerima mas kahwin berjumlah RM300 beserta sembilan dulang hantaran termasuklah wang hantaran sebanyak RM12,697.11. Manakala pihak lelaki pula menerima sebelas dulang hantaran balas.

Apa yang pasti, dalam majlis nikah yang bertemakan Bidadari itu pasangan ini kelihatan cukup berseri apabila mengenakan busana berwarna krim yang sedondon rekaan daripada Hatta Dolmat.

Majlis yang diadakan dalam suasana cukup meriah itu telah menerima kehadiran lebih kurang 200 tetamu termasuk keluarga, dan rakan media yang turut sama-sama hadir menyaksikan hari bersejarah pasangan merpati dua sejoli.

Pasangan ini akan melangsungkan tiga resepsi perkahwinan mereka iaitu iaitu di sebelah pihak perempuan di lokasi yang sama (2 Julai), majlis bersama-sama rakan media di Saloma Bistro, Kuala Lumpur (6 Julai) dan resepsi di sebelah pihak lelaki di rumah keluarga Tomok di Alam Damai, Cheras (9 Julai).

[MTV] Nera AF9 - Hatimu Milikku

[MTV] Lena AF9 - Sisa Kisah Kita

Hey Soul Sister ( Hazama AF9 ) - Konsert AF9 Minggu ke 5

STUDY...STUDY...STUDY...ESOK EXAM!!

Salam n hye u all ;)...erm skrg dah jam 3.42 pagi...huhu...dah study..tp, mcm belum byk msk kat otak nie taw! huhu...alamak! risau dowh klo x dpt jwb soalan exam jam 2 ptg nie! adoiiiiii...plezzz laa, apa yg aku baca nie masuk laa dlm otak aku n apa yg aku ingat tue kuar dlm soalan exam n aku dapat jawab semua soalan...amin ;)....aduh! risau! risau! risau! risau!....byk lg yg aku xtaw nie! adehhh....amcm nie korang?! hohoho....jam brapa laa aku nak tdo nie taw..hmmm...pape pon moninkkkkk korangggg ;)...ok chaw dulu...sambung stdy...huhu

"Ikutlah Kata Hatimu"

Sunday, July 3, 2011

Esok EXAM!!! Tapi Takde Mood Mau Study...Huhu

Salam n Hye u All ;)...erm, esok i exam laa..tp xda mood plak mau study taw!! huhuhu...mcm mana laa nie?? korang ada cdgn tak?? huhu...kalau tak baca, mcm mana nak lulus kn...adooiiiii...plezzzz help me...:'(....hey korang, tolonggggggg....huhu...harap2 lepas nie ada laa mood mau study taw...n kpd korang semua, doakan i dpt jawab soalan exam utk esok 2 erk...amin...ok laa itu jek laa yg i nak kongsi malam nie...dadaaaaa (Peace No War)

"Ikutlah Kata Hatimu"
There was an error in this gadget