Teratak Muda Friend

Thursday, June 10, 2010

FESTIVAL DEKON MAKUM YANG BERTEMPAT DI UMS

Haaa...nak citer kat korang semua nie pasal Festival Dekon Makum yang berlangsung selama empat hari iaitu dari 20 hingga 23 mei yang bertempat di dewan resital, UMS. Ermm..mesti ramai yang masih kabur0kabur dengan makna DEKON nie kan?? Dari pengetahuan aku laa, DEKON nie maksudnya DEKLAMASI LAKON. Yang 2 jek laa aku tau..yang lain2 2 aku tak tau sangat..hehe..pape pon, dekon nie memang menarik. kalau aku tak silap dekon nie pelakonnya tak boleh ramai2..mungkin hanya dalam 3 atau 4 orang yang paling maksimum untuk berlakon. Dalam dekon nie jugak seorang pelakon tue boleh memegang lebih dari satu watak. dekon nie mesti ada penceritanya. Eh, panjang2 pulak aku mengarut nie tau..hehe..tapi memang macam 2 laa sebenarnya dekon..banyak lagi maknanya, tapi aku tak laa tahu sangat tentang nie coz aku belum lagi arif tentang nie semua. pape pon, pada hari tersebut..ada 11 buah universiti yang menyertainya..persembahan mereka, ada yang hebat..ada yang kaku, ada yang belum faham erti dekon sebenar, ada yang sudah menampakkan wajah dekon sebenar..itu bagi pendapat curi dan pada pendapat aku laa..hehe.. Pada malam 23hb tue diumumkan pemenang pertandingan festival dekon makum tue....keputusan yang diperolehi ialah Juara dimenangi oleh UDM yang mempertaruhkan REJIM dalam persembahan mereka. Tahniah kerana memenanginya kerana mereka adalah orang baru dalam penyertaan dekon ini tetapi mampu menjadi juara..syabas aku ucapkan. Naib Johan pula dimenangi oleh UMS iaitu sebagai tuan rumah festival ini diadakan...UMS mempertaruhkan karya Tasia Arlina yang bertajuk konfontasi 13..UMS juga telah memenangi DEKONIS TERBAIK (SAIFUL), Skrip terbaik dan sinografi terbaik. Saiful sebagai pelakon utama dalam konfrontasi 13 itu cukup membuat semua penonton terharu dengan lakonannya kerana lakonannya begitu ikhlas dan penuh dengan kesedihan yang membuatkan orang mengalirkan air mata. Tahniah buat dia kerana mendapat anugerah dekonis terbaik. Tempat ketiga pula dimenangi oleh USM. USM adalah antara yang digeruni oleh setiap u yang ada. Hal ini kerana, USM telah mendapat juara pada pertandingan dekon sebelumnya. piala pusingan itu telah berpindah milik kepada UDM selepas kejuaraannya pada hari tersebut. ok laa..itu jek laa yang dapat aku sampaikan..sorry laa lambat tulis nie coz busy laa buat cerpen-cerpen yang ingin diperhalusi lagi ceritanya..so, kepada sesiapa yang berminat untuk membaca cerpen-cerpen dari aku..jangan segan, jangan silu untuk melihat di akhbar apabila ia keluar nanti aku bagi tau yaa..ok laa dadaaaa semua "ikutlah kata hatimu"..

0 comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget